ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ένα παιδί, ο Νικόλας, ζητάει να μάθει σε ποιο μέρος πρόκειται να πάει διακοπές με τους γονείς του το καλοκαίρι που φτάνει. Οι γονείς του αποφασίζουν να τον στείλουν στην κατασκήνωση. Αλλά πριν του το πουν προσπαθούν να τον προετοιμάσουν λέγοντάς του πως είναι μεγάλος και πως πρέπει να φανεί γενναίος. Ξαφνιάζονται μάλιστα με την αντίδραση του παιδιού τους όταν εκείνος δείχνει κατανόηση και δέχεται την πρότασή τους με χαρά.
1. Να χαρακτηρίσετε τη σύνδεση των παρακάτω προτάσεων (ασύνδετη, παρατακτική, υποτακτική), να βρείτε και να υπογραμμίσετε τους συνδέσμους όπου υπάρχουν και να βρείτε ποιες από αυτές είναι: αποτελεσματικές, τελικές, υποθετικές, χρονικές, αιτιολογικές.
- Κοίταζε το βουνό και έβλεπε τα σύννεφα πάνω από αυτό.
- Φοβήθηκε μήπως δεν έρθει τελικά.
- Ο ήλιος έλαμψε, φώτισε την πλάση όλη
- Τον παρακάλεσα να με φιλοξενήσει μόνο για το βράδυ.
- Προτίμησε να φύγει παρά να αναμετρηθεί μαζί του.
- Θα φύγουμε για το χωριό όταν φτιάξει ο καιρός.
- Η μητέρα μου το ξεκαθάρισε: θα διαβάσω ή θα πάω για δουλειά.
- Του είπαμε να φύγει και να μην ξανά 'ρθει.
- Με βρήκε εκείνος πριν τον βρω εγώ.
- Εμείς περάσαμε τα μύρια όσα ενώ αυτός έκανε ηλιοθεραπεία.
- Τον πήγαμε στο γιατρό ώστε να είμαστε σίγουροι.
- Ακυρώσαμε την εκδρομή αφού αύριο θα βρέξει.
2.Στις παρακάτω περιόδους να υπογραμμίσεις τις δευτερεύουσες προτάσεις και να τις χαρακτηρίσεις ως προς το είδος τους.
- Άρχισε να μιλά καθένας για την οικογένειά του.
- Τόσο πολύ στεναχωρήθηκε, ώστε ευχήθηκε να μην τον δει ξανά.
- Άμα δεν είχε τι να κάνει, έπαιζε μόνος του.
- Δεν είναι βέβαιο αν θα λυθεί το πρόβλημα.
- Θύμωσε, γιατί κανείς δεν τον βοήθησε.
- Τακτοποίησαν το ζήτημα όπως νόμιζαν καλύτερα.
- Απαγορεύεται να κάνεις προσπέραση σε στροφή.
- Σαν είδε τη φωτιά να δυναμώνει, έτρεξε για βοήθεια στο χωριό.